tisdag 1 oktober 2013

A flat tire almost punctured my new career...



Efter några dagars "välförtjänt" ledighet, eller som man också säger, befinner mig "mellan två jobb" var det så dags att axla min nya roll som Technical Architect på det välrenommerade konsultbolaget Knowledge Factory.

Givetvis hade jag hunnit ladda om batterierna och förvarnat min kära sambo om att en leverans av konsulten Fredrik till tåget i Lindesberg med avgång 06.55 var en nödvändighet för en lyckad nystart av karriären. Till saken hör att min nya VD och jag skulle sammanstråla i Hallsberg för vidare färd mot Göteborg med x2000 08.36, där spännande kundmöten stod på agendan för dagen.

Vad är nu det värsta som skulle kunna hända i detta minutiöst planerade tågäventyr? Jo, en liten olycka i form av en punktering på vänster bak.

Organiserad och förberedd som jag är, fanns det givetvis tid för små eventualiteter likt denna men givetvis under förutsättningen att en liten höststädning av bilen inte inkluderar borttagande av domkraften från bagageutrymmet......NU är goda råd dyra!

Ingen domkraft längs riksväg 68, 10 minuter till avgång och -2,5 grader......En liten allt mer upprörd 6 (snart 7)-åring med tilltagande panik i baksätet och en sambo som säger att det är lugnt, det går fler tåg..

När rådet från min VD (nu på tåget jag ska hinna med i Hallsberg) lyder "-Ring en taxi", känner jag ett märkligt lugn infinna sig, likt en psykotisk massmördare inför sitt 8:e offer. Tror inte taxibolagen känner till den här delen av världen.....än mindre hinner fram i tid för mig och mina försök att hinna med mjölktåget från Lindesberg med destination Hallsberg.

Ett kort telefonsamtal till min gode vän Håkan (tack gode gud för hans existens) ger mig en funktionell domkraft inom 15 minuter och jag genomför ett däckbyte som Sebastian Vettel hade varit imponerad av innan jag åter styr kosan, med tilltagande uppgivenhet, mot Lindesberg och vilket tåg som helst som kan ta mig söderut.

Det är nu turen vänder och solen åter börjar skina på mig, när jag 07.25 springer upp på perrongen i Lindesberg kommer jag lagom till avfärd för nästa tåg mot Hallsberg.....med ankomsttid 08.35, givetvis under förutsättning att inga hinder dyker upp på vägen.

Denna nya upptäckt blåser nu åter in ny kraft i min kropp och jag inser att med maximalt flyt och om vi ankommer någon minut för tidigt till Hallsberg, samtidigt som x2000 inkommer några minuter sent, så är jag tillbaka till min plan A och friden är återställd.

Allt klaffar in i minsta detalj och jag hinner med tåget från Hallsberg, mycket tack vare en exceptionellt driftig konduktör på TiB-tåget till Hallsberg, ja de skippade faktiskt någon minut i tabellen för att hjälpa till i min vilda jakt.

Min slutsats av denna lilla annorlunda morgonhändelse är tillika ett av mina ständiga mantran som återigen visar sig stämma, för ni vet väl att:

Det finns inga hinder på en fri väg! Det finns inga problem, bara en värld full av möjligheter!

/F

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar